När mjölk blev högengagerande produkter.

I Boken ”Det här måste du också veta om marknadsföring” skriver författarna Anders Parment och Magnus Söderlund om kommunikation kopplat till högengagemangs- och lågengagemangsprodukter. Det är en problematisk process eftersom det är svårt att skapa budskap som fångar båda två samtidigt. Som exempel nämns livsmedel, framför allt mjölk. Det är en typisk lågengagemangsprodukt som vi bara plockar ur hyllan istället för att aktivt leta efter rätt produkt. De senaste tjugo åren har däremot en spännande utveckling skett med en hel palett av mjölksorter och inte minst ekologisk mjölk. Dessutom finns det flera aktörer på en arena där det tidigare fanns kanske en regional aktör. Med hållbarhetsresonemang kring livsmedel och det faktum att vi blir allt mer medvetna om vad vi äter kanske inte längre definitionen hög- och låg- engagemangsprodukter längre är giltiga. Vad vore en bättre definition? Hör gärna av er med förslag!

 

/Andreas

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *